misssj

Direktlänk till inlägg 19 november 2010

Varför p-stav?

Av J - 19 november 2010 23:52

Ja.. precis som min rubrik säger varför föredrar jag pstav?

Jag tycker enormt mycket om det just på grund av att "den sitter fan där!"

Jag böhöver inte ta några tabletter på någon direkt tid, jag kan göra exakt vad jag vill! Behöver inte bry mej om att jag "råka missa någon tablett" Jag tycker rent ut sagt att det är skit bra!

Det ända negativa med den är att mensn varierar, och ibland kan mitt humör gå upp och ner. Men det är någonting man måste lära sig, och med mensen är någonting för var och en, jag menar, 3,4,5 månader utan den? Det är som om man är i himlen kan jag säga!



P-stav är för er som inte vet, lika liten som en tandpetare? mindre? av mjukplast, detta förs in under huden i överarmen. Denna sätts in v barnmorska eller läkare med hjälp av en specill införare! Den syns inte, inte på mej iallafall, och känns inte, om man inte känner på direkt området där den sitter. Den försvinner inte förrens barnmorskan eller läkare tar ut den igen! Den kan förflytta sig om man gör vissa rörelse när den är nyinsatt!


Det finns 2 olika alternativ, 1 är en pstav som håller i 3 år eller så sätter man in 2 stycken som håller i 5 år.

Hur mycket kostar den? Det varierar på vart man bor i landet, men det är billigare för oss som är under 20 år!   Tror jag betalad 150 kroner för den, och jag menar, 150 kroner? och den sitter i, i 3 år. ja menar.. hur mycket hade jag då gått för 3 år med ppiller?

Risken är väldigt liten att bili gravid, jag vet 1 person som fått 3 barn trotts haft pstav, men det är en väldigt liten chans!



Varför jag valde pstav var för att jag mådde inte bra av ppiller, och ja.. egentligen behvöde jag inte något preventiv medel utan, jag fick jämt feber eller ja, mitt imunförsvar försämrades såfort jag hade min mens.. och då provade jag ppiller, vilket gjorde att jag spydde. till slut gav jag upphelt enkelt då fick det vara så tyckte jag! När sedan jag varit tillsammans med Robin ett tag, flyttade hit, vi skapade ett liv tillsammans så tog jag diskussionen med honom, vad ska jag ta? Jag mådde inte alls bra av ppiller.. Vi pratade om det och han kom med argumenten att "han hatade att han ex tog p-piller!"

Jag kollade upp lite mer om allt, respekterade att Robin inte tyckte jag skulle ha ppiller. Trotts att det är mitt val, så gjorde jag honom involverad i det. Tillslut tog jag och han beslutet att P-stav var bäst!

Säkert! Skyddar inte mot könssjukdomar? Nää men asså? bara 1 sak som gör de ändå ju!  gjorde inte ont att sätta in förutom när barnmorskan grävde i armen på mej. Men sen sitter den ju där i 3 år liksom? Mensen kommer och går? Men hallå? att vara utan mens i flera månader är underbart! Man mår får inga direkta biverkningar av pstaven! vilket är ktigt nice och det skönaste av allt! är att man inte behöver passa någon tid!



Så vad kan jag säga?  Välj p-stav!   




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J - 20 mars 2012 18:46

Nopp inte lång tid kvar, ca 2 veckor kvar innan Fias lilla knodd kommer ut. Ska bli så kul, tror hon kommer lyckas väldigt bra som mamma    dock kan han ju komma när som! Har köpt en liten bebis present men ska nog ta och köpa en till sak som jag tro...

Av J - 14 mars 2012 21:08


Guuuud va jag längtar just nu till att åka på semester!! känner det i hela kroppen!   En bild på huset i Portugal!     Idag följde Henke med oss hem iom att vi hade hans katt + så va Robin ledig idag så kom han idag, skulle egentligen redan k...

Av J - 12 mars 2012 19:09

iband lönar det sig att vara hjälpsam. Har gjort väldigt många saker sista tiden som jag varit stolt över faktiskt. Finns mycket folk inte vet som jag/vi gör, som egentligen folk inte kommer se. Men det viktigaste är att vi/jag gör det så att vi är...

Av J - 11 mars 2012 20:33

jobb jobb och åter jobb. Fredags jobabde sent, mötte upp Robin för att dra vidare till Felix på inflyttningsfest där vi bland annat träffade nord hans flickvän, joel och övriga människor. I veckan sov jag inne i stan så jäkla skönt att sova ut på en ...

Av J - 6 mars 2012 20:22

Ush är dödstrött! uppe sedan 05.30 imorse, fick ta bussen 07.30 för ett möte inne i stan, hem, lagat mat till älsklingen imorgon, fixat tvätten, fixat massa pappren.. ja.. imorgon är det möte igen på kvällen på jobbet, trosdag är det möte på morgonen...

Ovido - Quiz & Flashcards